2014. október 18., szombat

Mindig is tudtuk... na de ennyire?

Köztudomású, hogy oxbridge-i alapképzésre járni sokkal nagyobb teljesítmény és presztízs, mint ugyanott mesterképzésre. Sokkal nagyobb a túljelentkezés, csak okosnak kell lenni és nem gazdagnak, és egyébként is, mesterképzésre azok járnak oda, akiket nem vettek fel gimnazista korukban, elmentek valami közepes egyetemre, ahol aztán a folyamatos bulizás mellett is könnyebb volt jó jegyet szerezni, mint szegény Oxbridge-ben alapképzést végző diákoknak. Így aztán a sértett büszkeséggel, ellenben (érdemtelenül megszerzett) jó jeggyel rendelkező külsős diákok jutnak be a mesterképzéses helyekre, arról nem is beszélve, hogy aki túlél itt három évet, az már annyira nem is akar maradni.

Persze amikor azt mondom, hogy köztudomású, akkor arra gondolok, hogy a rossznyelvek szerint. Egészen eddig fogalmam sem volt arról, hogy most akkor tényleg olyan sokkal kevésbé menő-e valaki, aki LSE+Cambridge kombinációban szerez két diplomát, mint az, aki Cambridge+LSE-ben (ami az egyik tipikus példa szokott lenni). Nyilván nem könnyű hevesen tiltakozni, mikor az a szóbeszéd, hogy az ember lánya trónol a világ tetején csoporttársaival együtt, és mindenki, aki később csatlakozik be a remek rendszerbe az igazából mosogatófiúnak is mehetett volna, annyit ér majd a diplomája - de azért nem mondom, hogy teljesen magamévá tettem a gondolatot.

Igen ám, de! Mint már említettem idén már Part II kisdiák vagyok, ami azt jelenti, hogy minden órám elméletileg közös a harmadévesekkel, mert mindkét évfolyam ugyanabból a kupac tantárgyból válogat. Ezzel semmi gond nem is lenne, erre fel voltam készülve lélekben. Azt is említettem már a múltkor, hogy mint kiderült a mesterszakosokkal is együtt ülünk ugyanazokon az órákon. Akkor mi újdonság is van ebben a blogbejegyzésben? Nos, a növekvő mértékű frusztrációmon kívül gyakorlatilag semmi. Egyszerűen csak így, hogy már második hét van (már _hét_ előadásom volt, ez brutális) kezdem tényleg felfogni, hogy ugyanazt tanulom, mint a mesterszakosok. A mesterszakosok, akik amúgy esküszöm 48%-ban ázsiaiak és 48-ban amerikaiak, és _folyamatosan_ kérdéseket tesznek fel, és beszélnek, és már az amúgy legtöbbet előadásba belepofázó évfolyamtársaim is csak a szemüket tudják forgatni, és csendesen imádkozni, hogy fogják már végre be, hadd jusson szóhoz az előadó is, és esetleg haladjunk.

Najó, annyi új hír mégis van, hogy múlt héten Charlie információ alapján azt hittem, hogy mi ezt a mesterszakot sosem csinálhatnánk meg, pont azért, mert már másod-harmadéves alapszakosként túlesünk a tananyagon. Sőt, bevallom a nagy panaszkodásáradat alatt gondosan leplezve azt hittem, hogy van ez az MPhil, ami nyelvészeti 'átképzés', meg van egy 'normális' MPhil, ami azoknak való, akik eleve nyelvészetet tanultak. Sok egyetem csinál ilyet egyébként, hogy nyelvészet, vagy például filozófia mester külön azoknak, akik csak valami nagy vonalakban hasonlót tanultak alapképzésen, és most szeretnék ezt is megtanulni. Szóval naivan azt hittem, hogy a nem tudom, francia-spanyol, vagy angol irodalom alapképzésesről nyelvészet mesterre érkezetteket szabadította csak rám a sors. De nem! Nem, kérem, a fantasztikus DTAL ismét bebizonyította, hogy még mindig meg tudnak lepni. Összefutottam ugyanis Logic for Linguists órán egy lánnyal, akit tavaly izlandin ismertem meg, és tavaly diplomázott is alapszakos nyelvészként (amúgy minden évben firstöt kapott). S láss csodát, ő most a már sokat emlegetett mesterszakot csinálja (más opciója Cambridge-ben nem lévén), és ténylegesen szó szerint ugyanazokon az órákon ül, mint két éve, ráadásul még csak nem is azért, mert lusta, és trükkösen válogatott, hanem azt mondta, hogy ez a tanszéki előírás, hogy a szintaxis/szemantika párosból kell választani egyet, illetve a fonetika/fonológia/morfológia (most már) hármasból is. Na most ezeket ő mind megcsinálta korábban, tehát konkrétan nem tud olyan tárgyat választani, ami ne lenne neki nem csak, hogy valamilyen szinten ismétlés, hanem száz százalékban ugyanaz az óra, mint egy-két éve. Nem tudom eldönteni, hogy ez most jó, mert ingyen mester (kivéve, hogy pénzért adják), vagy rossz, mert akár valami hasznosat is kezdhetnél az életeddel abban az egy évben.

Amúgy nem csak, hogy a magasabb képzési szint anyaga egyezik az alacsonyabbéval, igazából a mi óráink egy bizonyos, egyelőre egészen nagy része néz ki úgy, hogy a tavalyi dolgokat ismételjük, helyenként kicsit elmélyítve. Meg amúgy mindenre sokkal több idő van, hirtelen mindent megértünk, és általánosságban nem olyan nehéz, mint volt. Szóval most intenzíven reménykedünk, hogy ez marad is, és igazából többé-kevésbé ugyanazt tanuljuk minden évben újra, majd a végén kapunk egy papírt. És nem, esküszöm nem azért érzünk így, mert hozzászoktunk a szíváshoz, hanem az első két szemantika előadáson komolyan mondom maximum 1%-a volt az átadott ismeretanyagnak új. Meg persze az továbbra is igaz, hogy ha feladnak egy könyvet, és te véletlenül időben elolvasod, akkor utána előadásra már csak ismételni ülsz be. Az egésznek szerintem az lehet az oka, hogy a Part II már hosszabb ideje létezik, a Part I-nak viszont mi voltunk talán a negyedik éve, szóval szegény tanszéknek biztos nem tűnt még fel, hogy talán nem kéne 3 év tananyagának jó 80%-át átnyomni az elsősökön 'alapozás' címén. Persze aztán az is lehet, hogy majd nemsokára beüt a sok, nehéz és új anyag, ami persze örömteli lenne, hiszen a tudásért vagyok itt, nem pedig a papírért. (:DDDDDD)
(Csak hogy lássátok micsoda hihetetlen önuralmam van az utóbbi időben most nem fogok hosszan kiakadni arról, hogy a Logic for Linguists elméletileg a szemantika-pragmatika kiegészítő előadása, ehhez képest szó szerint ugyanazt tanultuk rajta szerdán, mint a pénteki computational előadáson.)

Egyébként olyan jó híreim vannak még, hogy tíz fontért magamévá tettem a vizsgáztatói kommentárokat a tavalyi vizsgáimról, ami egyrészt jó, mert így végre azt is megtudtam melyik feladatra hány pontot kaptam, nem csak az összesítést, másrészt enyhén semmitmondó, ámde annál szórakoztatóbb szöveges értékelések is vannak. Azt a problémát, hogy továbbra sem tudom mire mennyi pont jár és miért szerintem mostanra már sikeresen elengedtem. Szóval igazából amit érdemes megosztani, az csak egy aranyköpés kedvenc fonetika professzoromtól, aki azzal foglalta össze az egyébként minden más vizsgámnál 10-20 ponttal (egy általában inkább 5-10 pontos skálán...) rosszabb feladatomat, hogy 'Candidate has good familiarity with the phonetic basics, but tried to push water uphill - inevitably with limited success' - én sem tudom ez mit jelent, de jól szórakoztam rajta. Tippre amúgy azt, hogy 'ostoba szegény, de próbálkozott'. Amúgy a nagy része a kommentároknak nyilván nagyon pozitív, és én őszintén továbbra sem értem mitől lett volna bármi is 'emlékezetes', vagy 'eredeti', amit én alkottam, de azért jól esett olvasgatni őket, és majd a hideg téli éjszakákon, amiket munkanélküli bölcsészként a Lánchíd alatt kuporogva töltök lesz mivel takarózni. A legjobb esszém (a szociolingvisztika, sírok....) kommentárja összesen kb. 3-4 mondat, de abban egyszer szerepel az, hogy 'mature discussion', majd egyszer a legvégén még egyszavas mondatként az, hogy 'mature' - vagyis az biztos, hogy feltűnően öreg vagyok még akkor is, mikor csak egy kód a papíron.

Jó hír amúgy, hogy láttam Robert Downey Jr-t élőben beszélni, meg még az új filmjét is, avagy a Union tagjág nem csak vezető politikusok meghallgatását teszi lehetővé, hanem valóban fontos emberekét is. Hasonlóan jó hír, hogy a jumble sale-lel idén még jobban jártam, mint tavaly, nem csak szárítókötelet és edényeket vettem fillérekért, hanem az otthon felejtett fekete magassarkúmat is pótoltam, hashtag igényesség, hashtag prioritások. Ja, és a legeslegjobb hír minden magyar állampolgár számára, hogy a Corpus Christi College-ban van egy új takarító, aki magyar... és akinek matematika diplomája van valami magyar egyetemről vagy főiskoláról, szép kilátások.

Ui.: Grátiszként intellektuális beszélgetés Zsolttal a vizsgáztatói kommentárjaimat ünnepelve. (Szerkesztett verzió, hogy anyukám fenntarthassa annak látszatát családja, barátai és üzletfelei előtt, hogy szofisztikált úrihölgy vagyok, azok pedig nem beszélnek úgy, mint egy kocsis.)
Eszter
10/17, 8:36pm
csak adjon már végre valaki egy ***** diplomát, és hadd húzzak innen a ****ba :DDD
Zsolt
10/17, 8:37pm
lol. :D:D:D
Uui.: Tavaly azt hiszem azt mondtam, hogy amint vége a Halloweennek kikerül Angliában a karácsonyi dekor, és ez milyen morbidan korán van az otthon megszokottakhoz képest. Jelentem idén már október első napjaiban tele volt a Sainsbury's karácsonyi csokikkal, amik ugyan a halloweeni csokikhoz képest még kevés helyet foglalnak el, de minden kétséget kizáróan ott vannak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése